Air Show Radom 2013 – prezentacja nowych dukatów lokalnych
W dniu dzisiejszym w Radomiu rozpoczynają się kolejne Międzynarodowe Pokazy Lotnicze Air Show. Lotnisko Radom-Sadków gości najlepszych akrobatów lotniczych. Bezpośredni kontakt z pilotami i technikami z całego świata oraz możliwość fotografowania maszyn to doskonała atrakcja nie tylko dla miłośników lotnictwa. Nowością tegorocznej wystawy jest prezentacja stacji radiolokacyjnych oraz wyrzutni rakietowych będących na wyposażeniu polskich radiotechników i przeciwlotników. To jedyna okazja, żeby zobaczyć z bliska taki sprzęt.
Tradycyjnie też Mennica Polska S.A. wraz z emitentem - Urzędem Miejskim w Radomiu przygotowała kolejne dukaty lokalne z wizerunkami samolotów. Tym razem są to samoloty F-16 i Su-22.
Wyemitowano następujące okolicznościowe dukaty lokalne:
- 7 Dukatów F-16 / Su-22
Czas obowiązywania: 2013-08-24 - 2013-08-25
Projekt: Paweł Pietras
Materiał: bimetal
Nakład: po 5 000 szt.
Średnica: 27 mm
Waga: 9,1 g
- 70 dukatów F-16 / Su-22
Czas obowiązywania: 2013-08-24 - 2013-08-25
Projekt: Paweł Pietras
Materiał: srebro (Ag.500)
Nakład: po 200 szt.
Średnica: 32 mm
Waga: 14,14 g
7 Dukatów F-16 / 70 Dukatów F-16
F-16 - wielozadaniowy samolot myśliwski amerykańskiej produkcji. Od drugiej połowy lat 70-tych do dziś wyprodukowano ponad 4 500 maszyn tego typu. Obecnie jest to najbardziej rozpowszechniony samoloty bojowy na świecie, służący w armiach 25 krajów w tym również w Polsce.
Seryjna produkcja samolotu F-16 rozpoczęła się w 1977 roku w amerykańskiej korporacji zbrojeniowej General Dynamics. W roku 1993 prawa do produkcji maszyny tego typu wykupiła inna amerykańska firma zbrojeniowa Lockheed Corporation. Przez lata, samolot F-16 produkowany był również poza granicami USA m.in. na licencji w Belgii, Holandii i Turcji. W produkcje komponentów do tych maszyn zaangażowane były Dania i Norwegia.
Samolot F-16 powstał w rezultacie badań rozpoczętych w ramach programu Lightweight Flighter Program, zapoczątkowanego przez Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych w 1960. Duży wpływ na taki charakter maszyny F-16 miała analiza doświadczeń zdobytych w czasie konfliktów zbrojnych, w których uczestniczyły Stany Zjednoczone, w szczególności z wojny w Wietnamie.
Pierwsze dwa samoloty F-16 trafiły do polskiej armii w grudniu 2006 roku. Dziś w Siłach Powietrznych RP służy 48 maszyn tego typu. Samoloty te stacjonują w dwóch bazach: 32 samoloty w Krzesinach pod Poznaniem oraz 16 w Łasku koło Łodzi.
Podstawowe parametry techniczne: Długość całkowita: 14,80 m; Wysokość – 4,80 m; Rozpiętość skrzydeł – 9,80 m; Pułap – 15 240 m; Osiągi - do 2 300 km/h; Prędkość wznoszenia – 255 m/s; Maksymalny zasięg – 3 200 km.
7 Dukatów Su-22 / 70 Dukatów Su-22
Su-22 - eksportowa wersja jednomiejscowego samolotu myśliwsko-bojowego Su-17, zaprojektowana i zbudowana w radzieckim biurze konstruktorskim Pawła Suchoja.
Początki samolotu Su-22 sięgają lat 60-tych XX wieku, kiedy to pod kierunkiem P. Suchoja rozpoczęto prace modernizacyjne maszyny o symbolu Su-7. Na przestrzeni kolejnych lat powstało kilkanaście wersji tego samolotu, różniących się m.in. rodzajem uzbrojenia, wyposażenia nawigacyjnego czy parametrami technicznymi.
Seryjna produkcja samolotu Su-17 rozpoczęła się w roku 1970. Pięć lat później rozpoczęto produkcję wersji oznaczonej symbolem Su-17M2, która na potrzeby eksportowe została oznaczona jako Su-22. Pierwsze egzemplarze trafiły m.in. do Iraku, Peru, Libii, Jemenu i Angoli.
Do Polski pierwsze egzemplarze Su-22 (wersji bojowej i szkoleniowej) trafiły na początku lat 80-tych XX wieku. Od tego czasu w polskim wojsku służyło ponad 100 maszyn tego typu. Początkowo samoloty stacjonowały w czterech jednostkach wojskowych w Polsce; w Pile, Powidzu, Świdwinie i Mirosławcu. Obecnie wszystkie pozostające w czynnej służbie Su-22 (w roku 2012 było to 32 maszyny) stacjonują w 21. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie.
Od kilkudziesięciu lat samolot Su-22 jest nieodłączonym elementem wyposażenia polskiej armii. Maszyna ta jest bardzo lubiana przez wielu latających na niej pilotów i obsługujących ją mechaników – czasem nazywana niezawodną.
Podstawowe parametry techniczne: Długość całkowita: 19 m; Wysokość – 5,20 m; Rozpiętość skrzydeł – 13,28 m; Pułap – 15 200 m; Osiągi - do 1 850 km/h; Prędkość wznoszenia – 230 m/s; Maksymalny zasięg – do 2 500 km.
Należy odnotować też fakt, że po raz pierwszy w imprezie uczestniczyć będzie Polskie Towarzystwo Numizmatyczne Oddział w Radomiu. Z tej okazji przygotowali dla uczetników Air Show niespodziankę. Jest to specjalny nadruk na wycofanym z obiegu banknocie 20 Złotych z wizerunkiem Romualda Traugutta z roku 1987. Radomskich numizmatyków będzie można spotkać przy stoisku Mennicy Polskiej.
Autor: Józef Smurawa, Michał Gazda
Źródła: http://www.dukatlokalny.pl/
http://www.ptn.radom.pl/
Fotografie: dukaty lokalne – Mennica Polska S.A.; samoloty F-16 i Su-22 - Wikipedia